Stap 1 is al voltooid: je hebt je Facebook bedrijfspagina aangemaakt… en dat is al meteen een stap in de goede richting! Waarom? Daar kunnen we het uren over hebben, maar dat houden we wel eens voor een volgende blog. 😊 Maar… wat is de volgende stap precies na het aanmaken van een bedrijfspagina op Facebook? Hoe zorg je voor een professionele inkleding en nog belangrijker: hoe kom je aan volgers? Lees verder want wij nemen je stap voor stap mee naar je eindbestemming: een succesvolle bedrijfspagina op Facebook.
Nu is het de bedoeling dat je jouw gloednieuwe bedrijfspagina in een verzorgd en professioneel jasje steekt. Om dit tot een goed einde te brengen voeg je een profielfoto toe in het juiste formaat én van een hoge kwaliteit (geen zichtbare pixels dus 😉). Daarna kies je een veelzeggende – maar toch niet te drukke – omslagfoto die een mooi geheel vormt met je profielfoto en dus ook perfect aanleunt bij de huisstijl van jouw bedrijf.
⚠️ Onthou: kwaliteit en een juiste formaatkeuze zijn hier heel erg belangrijk. Niets is zo erg als een profielfoto waarop een stuk van je logo niet zichtbaar is of een omslagfoto waarop maar een deel van de tekst staat!
👉 In deze stap kan je ook een actieknop toevoegen. Dit is een knop bovenaan die meteen in het oog springt van je volger en die hen ook aanspoort om – je raadt het al – een bepaalde actie te ondernemen. Dit kan gaan van een mailtje sturen tot de website bezoeken of nu in dit geval een chatbericht sturen via Messenger. Er zijn heel wat verschillende opties, dus je maakt best een keuze op basis van wat voor jouw specifieke dienst of product de meest logische actie is.
➡️ Heb jij een webshop waarop je heel wat leuke producten verkoopt? Gebruik dan een actieknop die meteen naar je website leidt, zodat mensen met slechts 1 klik op de knop bij je kunnen shoppen!
➡️ Verhuur je een vakantiewoning en verloopt alle communicatie met potentiële huurders lekker laagdrempelig via WhatsApp? Kies dan voor een actieknop die je paginabezoekers toelaat om je meteen een berichtje te sturen via WhatsApp.
De volgende stap in de configuratie van je nieuwe bedrijfspagina, is het uitnodigen van vrienden om je pagina te liken en een connectie mee te maken. Als hoofdbeheerder van de bedrijfspagina is jouw persoonlijke account gekoppeld. Dit betekent dat Facebook je in deze stap de mogelijkheid geeft om alle vrienden die je hebt op je persoonlijke profiel uit te nodigen om je bedrijfspagina leuk te vinden. ✅
👉 We merken op dat deze stap vaak overgeslaan wordt door heel wat mensen die net een nieuwe bedrijfspagina hebben aangemaak. De reden daarvoor is eigenlijk erg logisch: er staat nog geen content op je pagina en je wil mensen niet uitnodigen om een lege bedrijfspagina te volgen.
Wel, dat begrijpen we heel goed, en net daarom raden we ook aan om eerst maar een paar mensen uit te nodigen om je pagina te liken en daarna pas de rest van je vriendenlijst, als er wat meer content op je pagina staat.
💡 Waarom? Mensen hebben minder rap de neiging om een lege pagina te volgen (zelfs al zijn het je vrienden! 😉) en de keerzijde van de medaille is dan weer dat mensen ook niet snel een pagina zullen liken die helemaal nog géén volgers heeft. Ga dus op zoek naar het perfecte evenwicht; wij denken aan een 20-tal volgers om mee te starten.
Maak je geen zorgen, Facebook houdt hier ook rekening mee en het platform heeft het daarom mogelijk gemaakt dat je altijd vrienden kan blijven uitnodigen om je bedrijfspagina leuk te vinden, ook als je deze stap nu even overslaat. Geen paniek dus! 😅
Je zal merken dat je bedrijfspagina er ondertussen al veel beter uitziet, maar we blijven verder werken tot je pagina helemaal perfect is! In deze stap raden we je aan om alle gevraagde gegevens en details in te vullen, zodat je volgers zoveel mogelijk informatie op je Facebook pagina kunnen terugvinden. In deze stap kun je ook je wifi-netwerk toevoegen, de links van andere social media kanalen waarop je bedrijf al actief is koppelen aan je pagina, je service uitgebreid uitleggen… Zorg er ook voor dat alles openbaar staat voor een optimaal bereik. 🚀
⚠️ Let op: vul enkel in wat nuttig is voor jouw bedrijf. Je volgers hebben er geen nood aan om te weten te komen wat je politieke voorkeur of geloofsovertuiging is. Integendeel, dit kan zelfs controverse opwekken. Laat het dus voor de zekerheid gewoon blanco. ✅
Zo, je bedrijfspagina ziet er al helemaal goed uit, op de leegte na. 😉 Tijd dus om content te beginnen posten, zodat je pagina langzaam maar zeker een leuk, interessante en correct informatief kanaal wordt dat alle Facebook gebruikers graag willen volgen! We kunnen je zo’n 10.000 goede tips meegeven rond hoe je op de beste manier geweldige content post, maar voor deze keer zullen we het gewoon houden op een paar steengoede social media tips:
🕛 Post consistent
📸 Kies voor kwalitatieve beelden
🗣️ Maak er iets dynamisch van en betrek je volgers zoveel mogelijk
Voor meer kick-ass social media tips kun je ons uiteraard ook volgen op Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter en TikTok. ✌️
Nu je zo’n mooie en professionele bedrijfspagina hebt gemaakt op Facebook, wil je die uiteraard aan iedereen laten zien.
✉️ Vergeet dus zeker niet om je vrienden uit te nodigen om je pagina leuk te vinden (als je dat nog niet zou gedaan hebben).
✍️ Een andere manier om je pagina in de kijker te zetten is door even een berichtje te posten op de andere social media kanalen waarop je met je onderneming actief bent en zo ook die volgers aan te sporen om je Facebook te bekijken en te gaan volgen.
💬 Zorg voor letterlijke visibiliteit: plaats je social media handles in je e-mailhandtekening, op je visitekaartjes of laat dit zelfs toevoegen aan het design wanneer je je bedrijfswagen laat bestickeren.
💻 Een andere manier om meer bereik te krijgen is door in te zetten op betaalde campagnes. Weet je niet hoe dat moet? Onze digital ads experten helpen je graag verder!